
Journal of Media and Communications History in Israel and the Jewish World
The Andrea and Charles Bronfman Institute for the Study of Jewish Press and Communications at Tel Aviv University 
Tel Aviv University, P.O.B. 39040 Ramat Aviv, Tel Aviv 69978, Israel; Tel. 972-3-6408665; Email: presstau@post.tau.ac.il
http://www.tau.ac.il/humanities/bronfman

Head of The Institute and Managing Editor of Kesher: Prof. Yosef Gorny
Founder of The Institute: Shalom Rosenfeld
First Editor of Kesher: Dr. Mordecai Naor

CONTENTS
Editorial / Yosef Gorny	 2e

Kesher 38: “Our Story – Their Story” / Gideon Kouts	 3e

In Memory of Professor Michael Gurevitch (1930-2008), 
Member of Kesher’s Advisory Board / Elihu Katz	 4e

The Muhammad Caricatures in Israel :A Familiar Story but Not Ours 
/ Hillel Nossek	 6e

The Limits of Nuclear Confidentiality: Mordechai Vanunu and the 
Sunday Times / Yoel Cohen	 6e

“Yellow Press ”In Israel ?The Coverage of Prime Minister Ariel Sharon’s 
Illness in Three Israeli Dailies / Yuval Karniel and Amit Lavie-Dinur	 6e

Back to the (Electronic) Town Square: Influences of the Internet on 
Israeli Politics pursuant to the 2008 U.S. Presidential Elections 
/ Baruch Leshem	 7e

The Palestine Question in the Soviet Press in the 1920s and 1930s 
/ Mikhail G .Agapov 	 7e

Every Woman Has a Name: Descriptions of Women in the Holocaust in 
La-Isha / Sharon Geva	 8e

The Israeli Press Campaign Against Morocco After the Sinking of the 
“Pisces” in January 1961 / Yigal Bin-Nun	 9e

“Embracing the North”: Advertising and Patriotism in the Second 
Lebanon War / Irit Zeevi	 9e

Kerem Hemed, the Hebrew Periodical of Wissenschaft des Judentums 
in Galicia and Italy / Moshe Pelli	 10e

Language, Communication and the Role of the Hebrew Press in the 
Political Ideology and Activities of Rabbi Yehuda Alkalay / Gideon Kouts	 10e

Reports from the Field in the Nineteenth-Century Hebrew Press / David Tal	 11e

“For Him, the Truth is the Greatest Sensation“ Benzion Katz, a Fighting 
Journalist / Nurit Govrin	 12e

Ben Tzion Katz & the Yiddish / Nathan Cohen	 12e

The Matchmaking Section in a French-Jewish Newspaper / Shmuel Bunim	 13e

“They Wrote about Him in the Newspaper” – Louis Miller’s Image between 
Socialism and Opportunism / Ehud Manor	 13e

The Contributors to this issue	 155

Book Reviews	 150

Research Reports	 143

No. 38, Spring 2009

Editor
Prof. Gideon Kouts

Editorial Board
Prof. Yosef Gorny, Prof. Dan Caspi, 
Prof. Eliezer Don-Yihya, 
Dr. Mordecai Naor, Prof. Yoram Peri, 
Dr. Orly Tsarfaty,  
Dr. Baruch Leshem, Dr. Uzi Elyada

Editorial Assistant
Daphna Kanner Cohen

Hebrew Copy Editor
Herzlia Efrati

Proofreading
Herzlia Efrati

English Section
Naftali Greenwood

Graphic Editor
Michal Semo-Kovetz

Cover Design 
Yael Kfir 

Cover Illustration
Judith Eyal

Print 
Meah – Printing and Production

Annual Subscriptions:
2 issues a year 
USA:$45 ; R.O.W: €40 
Please forward a check
On Time Ltd.
P.O.Box 10012,
Haifa Bay 26110, Israel
ontime@ontime.co.il
http://www.ontime.co.il/ 



2e

Kesher No. 38, Spring 2009

Kesher, a scholarly journal devoted to the history of the press and media in the Jewish world and in Israel, is published twice 
yearly by the Andrea and Charles Bronfman Institute for the Study of Jewish Press and Communications at Tel Aviv University. 
Kesher seeks to publish original research articles and academic reviews on all subjects relating to the history, endeavors, and 
influence of Jewish media and media people, from a multidisciplinary perspective. All articles are peer reviewed blindly 
by experts, members of the Journal’s Advisory Board and, if necessary, externally. Articles should be submitted in Word 
to presstau@post.tau.ac.il. A reply will be given within three months. Articles should not usually exceed 8,000 words. The 
bibliography and notes should appear at the end of the article. Citations should follow the conventions of your discipline.
	 The editorial board invites reviews of new books in the journal’s areas of interest and proposes such reviews itself. Kesher 
also publishes a list of recently approved doctoral dissertations and master’s theses along with abstracts of no more than 250 
words in length (for master’s theses) and 500 words in length (for doctoral dissertations). 

Editorial
Yosef Gorny 

This edition of Kesher goes to press under dramatic 
circumstances — one government going out, another coming 
in — in which the national press and media are vigorously 
involved. We felt it correct to address this phenomenon from 
the perspective of, and with an eye on, the past. David Ben- 
Gurion published an article titled “On the press” in the 10th 
anniversary edition of Ma’ariv (February 15, 1958). In the 
following excerpt from the article, Ben-Gurion lays down 
three principles of public ethics that, in his opinion, should 
guide every newspaper: fairness to the opponent, fairness to 
reality, and fairness to itself:

[. . .] A newspaper is somewhat able to shape 
public opinion, and this ability gives it an added 
responsibility, a responsibility that is independent 
of the views that it adopts. In a free country, there 
is room for all sincere opinions even if they are 
diametrically opposed. There is also room for views 
that the large majority opposes; one of the hallmarks 
of a democracy is that the individual may take issue 
with all conventions and interpret everything upside 
down. A Rightist newspaper may exist, a Leftist 
newspaper may exist — a newspaper’s leanings 
alone do not determine its degree of responsibility 
and its nature.
   The first test of a responsible newspaper is the 
extent of its fairness to an opponent. When it disputes 
or criticizes the other, does it dispute what the other 
says or does it put words into his mouth in order to 
make its labor of criticism easier? Does it attribute to 
him motives and intentions in order to demean him?

The second test is fairness to reality. Does the newspaper 
try to give us a full picture of matters as they are? Does it 
describe an event, a happening, a trial, a person, or a group 
in a way that includes both light and shadows, or does it see 
or show light only or shadows only, i.e., does it deliberately 
falsify the images of people and actions for a political purpose 
or to create a greater sensation?

And the third test — does it demand of itself what it 
demands of others, or does it apply double standards? 
How many newspapers vent their wrath, derision, 
and criticism against unfair conduct by publics or 
organizations or newspapers that do not belong to 
their camp, while applying the very methods toward 
their rivals and opponents that they delegitimize in 
the other?

Ben-Gurion’s principled arguments seem no less valid 
today than half a century ago because, in a public culture 
dominated by the principles of “political correctness,” the 
public’s right to know, and the ideal of “subversive criticism,” 
the press is becoming more and more an active player in the 
life of our society. Thus, it is surrendering the function of 
social worrier in favor of that of warrior for a position of 
political influence. This is inducing commentators, writers, 
and broadcasters to get too close to politicians and, as a result, 
increasingly blurs the necessary distance between pundit and 
politico. Consequently, the press is losing its moral stature as 
a reliable interpreter of governmental actions and a source 
that warns of their possible ill effects. 



3e

Kesher No. 38, Spring 2009

Journalistic stories often cross borders but are always 
subject to the leveler of shaping (and interpretation) by local 
systems — cultural, personal, or national/public. Storytelling, 
says our esteemed colleague Yitzhak Roeh, is the essence of 
journalistic writing. One may hear and read a story that is 
ours and told by us and a story that belongs to others and is 
told by others, but also a story of ours that is told by others 
and someone else’s story recounted by ourselves. Another 
important question, of course, is the identity of the party to 
whom each of these stories is told — ourselves or others. . . . 
The opening section of this edition of Kesher deals with 
two kinds of journalistic stories: current and more distant in 
time.

Hillel Nossek took part in a study that compared different 
countries’ treatment of the “Muhammad caricatures” affair, 
which became a fashionable marker of the struggle for 
freedom of expression, and explored the way this spicy 
journalistic story was reflected in the Israeli media. He 
presents his conclusions in the title of his article: “a familiar 
story but not ours.” We tried to help illustrate the problem by 
putting a work by Yehudit Eyal, “Moses Caricature,” on the 
cover of this issue, and we will wait for reactions, if any. . . .

If the Muslims have their own taboo- ours is: the nuclear 
weapon. Mordechai Vanunu’s revelations are another familiar 
story, but in this case it is definitely ours, a story that involved 
censorship, a dramatic abduction, and punishment to set an 
example . . . all the elements of a good journalistic story, 

this time crafted by an other, The Sunday Times. Yoel Cohen 
examines, among other things, how the British newspaper 
treated the hero of its scoop and whether it gave him enough 
support. The story of former Prime Minister Ariel Sharon’s 
illness has also become a mega-story that has been shaping 
our political lives ever since, including the most recent 
elections. Yuval Karniel and Amit Lavie Dinur find proof in 
the Sharon coverage that the rules and attributes of storytelling 
that are acceptable to “yellow journalism” have taken firm 
root in the shriveling world of Israeli dailies, including the 
contrasting of tabloids and “quality” papers. Baruch Leshem 
proposes an “American” model for the examination of the 
effect of Internet use in the recent election campaign. Mikhail 
Agapov explores the treatment of the “Palestine question” in 
the Soviet press of the 1920s and 1930s. The next interesting 
encounter, brought to us by Sharon Geva, concerns the story 
of the Holocaust and its survivors in the weekly La-Isha, in 
Israel of the 1950s. Yigal Bin-Nun discusses Israel’s media 
offensive against Morocco in view of the story of the sinking 
of the clandestine immigrants’ vessel Pisces— a story that was 
told differently in Morocco, of course. . .  Irit Zeevi takes us 
back to the story of the next-to-last war, the Second Lebanon 
War, and its patriotic manifestations in advertising.

The articles that follow concern themselves with the 
embryonic era of the modern Hebrew press in nineteenth-
century Europe. Moshe Pelli adds further content to his work 
of many years on the history of the Haskala press. This time 

Inside Kesher 38

Our Story — Their Story

Gideon Kouts 

The politically autonomous nature of today’s press has 
succeeded the political-party complexion of the press when 
Ben-Gurion penned the latter quoted above. However, there is 
an important difference: in the past, the parties tried to shape 
public opinion by means of their newspapers, whereas today 
journalists strive to influence party leaders by their articles 

and their media appearances. Thus, the judgmental attitude of 
individuals is supplanting the critical stance of political entities 
without personal responsibility for their words and counsel. 
This phenomenon deserves thorough public debate due to its 
intellectual and, especially, its political significance.



4e

Kesher No. 38, Spring 2009

he takes up Kerem Hemed, to which he devotes his next book. 
Gideon Kouts describes the media theory of the “precursor of 
Zionism,” Yehuda Alkalay, and its application in Alkalay’s 
political activity. David Tal recounts the pioneers of Hebrew 
reportage who wrote “from the field” (but not always).

The last set of articles is devoted to standout personalities, 
some of whom hardly remembered today, in the world of the 
Jewish and the Hebrew press. Nurith Govrin writes about 
Ben-Tzion Katz, one of the most important and innovative 
journalists in the Hebrew press in Europe and Palestine in the 
first half of the twentieth century. Nathan Cohen recalls Katz 
as a Yiddish journalist in Europe. Shmuel Bunim sheds light 
on a towering personality of the European Yiddish press, S. Y. 
Yatzkan, by means of the matchmaking department of his Paris 

newspaper, Haynt. Ehud Manor takes up the case of Louis 
Miller and the Yiddish press in the United States. In our next 
issue, we will continue to treat these important personalities 
and others in the history of the Hebrew and Jewish press. In 
our Documentation department, we give the witness stand to 
Reuven Gafni, editor of the original historical journal Et-Mol, 
which recently celebrated its 200th issue. May there be many 
more. Our other regular departments will appear as well. 

The next issue will reserve a central section to the centennial 
of Tel Aviv and the city’s relationship with the media. We take 
this opportunity to solicit ideas and proposals for this section 
from our readers. Until then, we wish our readers, as usual, an 
enjoyable and beneficial read.

IN MEMORY OF PROFESSOR MICHAEL GUREVITCH (1930-2008)
Member of KESHER’s Advisory Board

Michael radiated stability, both good humor and no 
nonsense.  Totally reliable, as both  friend and research 
partner. That’s the image I’ve had of him for the past 50 years, 
and even now, it needs no adjusting at all.  Our relationship 
was that of collaborators in a field in which we both were 
veterans, and so our contacts over the years were tinged with 
observations on the state of the art, and some gossip too.  
Allow me to share some of these now. 

Michael was so modest that you might not realize that 
his was one of the most original careers in the field.  For 
example, you might not know that he was Night Editor of 
the progressive and readable newspaper, Lamerhav.  You 
might not know that he earned his PhD at MIT, and wrote 
a dissertation in communication under the direction of his 
distinguished teacher, Ithiel de Sola Pool.   Together, teacher 
and student conducted what amounted to the first “small 
world” experiment in which they mapped the number of steps 
it takes to describe the networks of personal connections that 
link any two randomly chosen individuals on the face of the 
earth.   That was long before the big boom in network theory 
that we are witnessing today.

Returning to Israel after graduation, Michael and I teamed 
up with Brenda Danet, Tsiyona Peled and others to explore 
an unexamined aspect of the absorption of immigrants to 

Israel, namely the communication between new-immigrant 
clients and old-timer officials and professionals.  We were 
interested, especially, in the ways that powerless newcomers 
appeal to officials for help or favors, and we later generalized 
this process to prayer, that is, to appeals addressed to God 
by ordinary worshippers like us.   I was reminded of this 
period only recently while viewing a video interview with 
Michael, in which he recalls that his position at the Ministry 
of Finance—the first job he had after returning—gave him 
access to the records of such client-official interactions, on 
which we based a major part of this study.

An even larger collaboration between us—and including 
Hanna Adoni, Hadassah Haas, Oved Cohen and others—was 
a study of how Israelis spend their leisure, with particular 
reference to the uses and gratifications provided by the media.  
One famous finding from this survey showed a difference 
between religious and secular respondents with respect to the 
day that should be added to Shabbat to make for a two-day 
weekend.  Some wanted Friday; others preferred Sunday—
still others preferred a day in middle of the week.  The 
Secularization of Leisure: Culture and Communication in 
Israel was the name we gave to the book we wrote together.  
During this period, I should add, Pat Gurevitch became the 
standard bearer for the aesthetics of academic manuscripts in 



5e

Kesher No. 38, Spring 2009

Israel social science; No journal could refuse a paper that had 
been edited and produced by Pat.      

Twenty years later, in 1990, we were given the opportunity 
to replicate this study, which also enabled us to estimate the 
long-run effects of the introduction of television broadcasting 
twenty years earlier.   We used to laugh about how we had 
reversed role in this project to meet the requirements of 
applying for funds to the US-Israel bi-National Science 
Foundation.  If in 1970, Michael was the Israeli partner and 
I the American, in l990, we could claim the opposite in our 
grant application.

In the Hero Sandwich between these two studies, Michael 
took on two other challenging assignments.  One was as 
Senior Study Director at the first of the world’s so-called 
Open Universities, in England.  The other was as long-
term collaborator in studies of political communication 
with Professor Jay G. Blumler of Leeds University.  Their 
observations on the functioning of the BBC newsroom 
during repeated election campaigns is particularly well-
known,    Michael also worked with James Curran on the 
publication of a n almost annual series of collected readings 
in communications research, which has become a universal 
“must read.”

In the United States, Michael and Pat—plus Ruth and 
Abbey—established themselves in Washington, D.C., when 
Michael was appointed Professor in the School of Journalism 
at the University of Maryland.  

During these many years, Michael stayed in close touch 
with communications research in Israel—not only with the 
projects in which he was directly involved, but with the 

goings-on in general.  Again, I found his memory on video 
better than mine in describing the process by which the 
Hebrew University gave grudging recognition first to an 
Institute of Communication (of which Michael, Dina Goren, 
Tsiyona Peled, Judy Elizur, Mina Zemach and I were founding 
members)  and later to a full-fledged Department, to which 
the then Dean, Don Patinkin, gave support.   When he left 
us, Michael became a kind of ambassador of the Department 
abroad.  Indeed, Michael and Pat’s home in Washington 
became a kind of station in the “underground railway” 
through which Israeli passed on their way to conventions, 
guest lectures, and jobs.  By then, we had all become life-
long friends.

Ever poised to renew his contact with Israel, Michael—
now a renowned scholar close to retirement-- accepted 
the offer of Noam Lemlstrich, Head of the new Sami Ofer 
School of Communication at the Interdisciplinary College in 
Herzliya to become senior scholar in residence and Head of 
the School’s curriculum committee.  His acceptance was a 
factor in the recognition that the School was given by the 
Council on Higher Education.  He took great pleasure in this 
renewed affiliation with Israel, and its academic community, 
even while remaining affiliated with the University of 
Maryland.

And then he left us, suddenly, having at least succeeded 
in re-forging a new/old link in his chain of connections.  It is 
that closure that we are marking today, together with Pat, the 
children, the grandchildren as well as sister, brother and their 
families, and many colleagues and friends. 

ELIHU KATZ



6e

Kesher No. 38, Spring 2009

English Abstracts of Hebrew Articles

The Muhammad Caricatures in Israel: A Familiar Story 
but Not Ours / Hillel Nossek

Following the publication of twelve caricatures of the 
prophet Muhammad[ by the Danish newspaper Jyllands 
Posten in September 2005, one of which portrayed 
Muhammad wearing a turban with a bomb and smoking fuse 
on top, and the developments that led to the first round of 
protest demonstrations and riots in early 2006 that caused the 
deaths of 130 people worldwide, a group of communication 
researchers from fourteen countries including Israel 
collaborated in a study on how the event was covered and how 
various countries tackled questions of freedom of expression, 
freedom of the press, and religious tolerance. This article 
addresses the Israeli coverage.
In general, the affair was covered in foreign news columns  
and was seen as a European issue that would teach Europe a 
lesson on what Islam is about and how to deal with it.

The findings show that in Israel, freedom of expression is not 
considered an absolute value but one to be weighed against 
other values such as tolerance toward religious sensibilities 
(which is not necessarily the case in some European countries, 
e.g., the Scandinavian countries, France, and to some extent 
Britain and Germany, which view freedom of expression and 
freedom of the press as absolute values). 
 
The Israeli press presented the organized protest of Israeli 
Muslims against the publication of the cartoons as proof that 
Israeli Arabs had internalized democratic values and were 
justifiably protesting the attack on their religious fundament 
but that, unlike protestors in Western and other countries, 
they knew how to express their protest in appropriate ways 
for citizens of a democracy. 

The limits of  nuclear confidentiality: Mordechai 
Vanunu and the Sunday Times / Yoel Cohen

On October 5, 1986, The Sunday Times of London 
published an exposé about the secret program that Israel was 
pursuing at its nuclear reactor in Dimona. Entitled “Revealed: 
Israel’s Nuclear Secrets,” the exposé drew upon data that the 
paper had received from Mordechai Vanunu, who had worked 
at the reactor for seven years as a technician. The newspaper 
calculated that Israel possessed 100–200 nuclear warheads 
and claimed that Israel was developing thermonuclear and 
neutron-nuclear capabilities. The exposé was a watershed in 
Israeli public and foreign governmental perceptions about 

the country’s nuclear program. While it led to the revision 
of international estimates about Israel’s nuclear capability, 
some questioned The Sunday Times’ estimates. Amid the 
commotion surrounding the exposé, Vanunu was abducted 
back to Israel from Europe by the Mossad and sentenced to 
eighteen years in prison for espionage and treason. The article 
examines how The Sunday Times investigated Vanunu’s 
account of the goings-on at Dimona, gauges the impact of the 
exposé abroad and in Israel, and analyzes the newspaper’s 
behavior after Vanunu’s abduction.

“Yellow Press” in Israel?  
The coverage of Prime Minister Ariel Sharon’s illness 
In three Israeli dailies / Yuval Karniel and Amit Lavie-Dinur

On January 4, 2006, Israel experienced one of its most 
shattering political and media events in the past decade when 
its Prime Minister, Ariel Sharon, lapsed into a coma following 
a severe stroke. Until then, Sharon had been a strong prime 
minister who was able to steward the difficult political process 
of withdrawing from the Gaza Strip and evacuating the Strip’s 

Jewish towns and their civilian inhabitants. Immediately 
afterwards, he had founded a promising new political party, 
Kadima (“Progress”), which was projected to win a large 
majority in the upcoming elections. Sharon possessed a tough 
public persona and was perceived as a strong, authoritative 
leader who had tremendous ability to implement his goals. 



7e

Kesher No. 38, Spring 2009

is a litmus test of how media and tabloids cover dramatic and 
prominent events. Our analysis of the coverage of this specific 
instance focuses on a central theme: does yellow journalism 
exist in Israel? That is, did the “intellectual” press and the 
tabloids cover the event in different ways? The research 
behind the analysis focuses on two of the most prominent 
factors in answering this question: the size of the headlines 
used and the level of sympathy and support displayed for the 
stricken premier. The purpose of the study is to underscore 
differences and similarities in the approaches of both types of 
journalism, quality and tabloid.

Back to the (Electronic) Town Square Influences of 
the Internet on Israeli Politics pursuant to the 2008 
U.S. Presidential Elections / Baruch Leshem

The article surveys the implications of Internet use in 
the United States in the 2008 elections for Israel’s election 
campaign in February 2009. In researchers’ opinion, Web sites 
had a greater influence on American election propaganda than 
had been supposed. The researchers say that each and every 
surfer filtered the on-line political information through h/her 
social circle. When a surfer visits a social site and connects 
with others who express their views and offer data — be it 
accurate or less so — s/he trusts them more than s/he does 
information gleaned from television, newspaper advertising, 
or some other system. “Tens of millions of surfers who 
visited social Web sites generated almost as much weight as 
the traditional media. The surfers trust their on-line friends 
more than they do any other medium,” one of them said.

The U.S. elections brought the characteristics of the 
Internet as a propaganda instrument of the postmodern era 
to maximum expression. So many citizens, especially the 
young, use the Net as a way to obtain political information 

that it has acquired the status of a central and important 
medium of propaganda. Internet use also has implications for 
the possibility of the emergence of a new political culture that 
will intensify citizen involvement in the political process and 
allow the public to share the power of propaganda use with 
the elites and the professionals.

The American example of Internet use in the 2008 elections 
and the possibility of a connection between this process and 
the high voting rates in these elections will result in the use 
of this technology in other countries’ election campaigns, as 
happened in the past with political marketing on television.

The article was written before Israel’s elections in February 
2009, in which the parties used the Internet more extensively 
than in the 2006 campaign. The topic of Internet influence 
on election propaganda should also be examined in studies 
following this campaign and other campaigns abroad, to 
determine whether they confirm that the American example 
of 2008 has indeed spread. 

His sudden departure from the public arena left an immense 
public and political void accompanied by feelings of shock, 
grief, and loss. Israel’s media also reacted with great emotion, 
viewing the situation as a national catastrophe and a crisis 
of mammoth proportions. Sharon’s illness had been preceded 
by a hospitalization that, in retrospect, proved to be of great 
political public and media significance.

The study quantitatively and qualitatively analyzes 
how Israel’s quality newspaper, Ha’aretz, and its two popular 
tabloids, Ma’ariv and Yedioth Ahronoth, covered both 
hospitalizations. The media reaction to the hospitalizations 

THE PALESTINE QUESTION IN THE SOVIET PRESS IN THE 1920S 
AND 1930S / Mikhail G. Agapov 

The Soviet state and Party press invested much space in 
discussing events in and around Palestine. It was a major 
vehicle in presenting the Soviet leadership’s official stance to 
readers in and outside the Soviet Union in all matters related 
to foreign policy.

In the first half of the 1920s, the Soviet press reported with 
emphasis a “drastic turning point” in Great Britain’s Middle 

East policy: “The general situation in the Near East has 
forced Britain to waive its policy of pro-Zionist bias and to 
tilt toward the Arabs,” mainly due to “the growing strength of 
the [. . .] Arab national movement [. . .] in Palestine.”

In the 1920s and 1930s, the Soviet press indulged in active 
anti-Zionist propaganda of three main types. The first was 
comprised of ideological and political criticism of Zionism. 



8e

Kesher No. 38, Spring 2009

the Zionist Labor Movement and emphasis on the claim that 
“proletarian Zionism” lacks broad support among “workers of 
the soil and true proletarians.” Conclusions were drawn from 
these arguments about the lack of support for Zionism among 
workers in Palestine (Bogen) or workers’ mass abandonment 
of Zionist ideas (Drezen, Steinberg). Media publications 
posited the Soviets’ Jewish resettlement projects against the 
Zionist programs that were geared to solve the Jewish problem. 
Thus, the Crimea plan sponsored by the All-Russian Central 
Executive Committee (VTsIK) was termed “the bitterest fruit 
served up to the Zionist Congress in Vienna in 1925.” At the 
outset of the Jewish resettlement project in Birobidjan (late 
1920s–early 1930s), the Soviet press habitually stated that the 
British authorities would never allow Jewish sovereignty in 
Palestine.

In the late 1930s and early 1940s, Soviet pundits were 
wont to note the “perceptible change that has come about in 
the situation in Palestine.” Thus, they spoke about the change 
in the composition of immigrants, “who are not only Zionist 
occupiers but also victims of the Fascist regime, fleeing for 
their lives from Germany to Palestine.” The Soviet leadership 
viewed with concern the growing strength of anti-Jewish 
thinking among the Arabs, which they construed as evidence 
of the victory of Nazi propaganda. However, it smiled on the 
actions of the Arab “guerrilla fighters who are attacking the 
Zionist colonies, [which were] established on land confiscated 
[from the Arabs].”

The Soviet authorities regarded the Zionist formula for 
the solution of the Jewish problem as “an intrigue of British 
imperialism,” even though Jewry obviously was up against an 
unprecedented catastrophe. Only “the unification of the ranks 
of Jewish and Arab workers in Palestine and the establishment 
of a united front among all progressive elements” might, to 
the Soviet leadership’s minds, solve the problem that had 
come about in Palestine.

Every Woman Has a Name: Descriptions of Women in 
the Holocaust in La-Isha / Sharon Geva

During the 1950s ,the women’s weekly La-Isha brought a 
unique approach to the Holocaust. Unlike the rest of the Israeli 
press at the time, this magazine published, frequently and 
conspicuously, personal stories about the Holocaust. The basic 
assumption of its editorial staff and journalists was that every 
Holocaust survivor was an individual who experienced the 

Holocaust and resisted the Nazi regime in her own unique way. 
These women told La-Isha their stories in a loud and clear way 
and were revealed to readers in full names and photographs. 

Unlike the rest of the Israeli press, particularly the party-
affiliated newspapers, La-Isha depicted women survivors of 
the Holocaust were as individuals and not as part of a group, 

Soviet publications termed Zionism the “idealistic national 
movement” and devoted much attention to “exposing” 
Zionism’s class essence. Bogen called Zionism “the dream of 
the Jewish petite bourgeoisie, which lacks a class perspective.” 
In the opinion of Broido, Deputy People’s Commissar for 
Nationalities, Zionism is shunned due to the “class despair of 
the Jewish bourgeoisie, which was driven from its economic 
bastions by its powerful rivals: Russian, Polish, and American 
capital, etc.” The “British imperialism” and “Jewish 
economic circles, which view Palestine as a convenient place 
to invest money,” were considered the main pillars of the 
Zionist Movement. Hence the definition of Zionism as “the 
ally of British imperialism” and “spearhead of the capitalist 
colonization of Palestine.” The press repeatedly spoke of 
the bankruptcy of Zionism. Similarly, from the second half 
of the 1920s (and regularly from the early 1930s onward), 
it commonly applied the term “Fascist” or “Social Fascist” 
not only to the European Social Democratic movement but to 
Zionism as well.

Second, the Soviet press ran frequent descriptions of the 
horrors awaiting Jews who immigrated to the “Land of the 
Patriarchs.” The evident purpose, quite clearly, was to reduce 
their numbers. The press described Palestine as a place where 
“unparalleled exploitation of workers is practiced” amid “a 
perceptible increase in prostitution, a phenomenon unmatched 
anywhere in the Jewish Diaspora.” It also underscored the lack 
of minimum security for the immigrants, since “the British 
authorities have disavowed their promise due to unwillingness 
to offend the Arabs,” whereas Zionist leaders “are afraid of 
making their relations with Britain, which are bad to begin 
with, even worse.” The press made special efforts to present 
accounts of Jews who left Palestine for the Soviet Union. 

Third, the Soviet press contrasted the favorable outcomes 
of Soviet policy for the improvement of Jews’ status in the 
USSR with the “failures” of Zionism. Especially noteworthy 
is the criticism that the Soviet newspapers brought against 



9e

Kesher No. 38, Spring 2009

The Israeli Press Campaign against Morocco after 
the Sinking of the Pisces in January 1961 / Yigal Bin-Nun

During the night of January 10, 1961, the Pisces, a small 
boat carrying Jewish immigrants, sank off the Mediterranean 
coast of Morocco with 45 passengers on board. Having created 
many obstacles to prevent Jews from leaving the country 
since it gained independence in 1956, Morocco was now 
accused by Israel of having caused the sinking. International 
Jewish organizations and Israeli embassies launched a vast 
propaganda campaign to force Morocco to open its doors for 
mass emigration to Israel. The campaign was touched off by 
the Israel Minister of Foreign Affairs, Golda Meir, without 
consulting the Council of Jewish Communities of Morocco, 
and spread to Washington, Canberra, all West European 
and South American capitals, and UN headquarters in New 
York. The main promoters of this press campaign were the 
leaders of the World Jewish Congress and the American 

Jewish Committee. Concurrently, Israeli emissaries who 
worked in the field of clandestine immigration published a 
leaflet accusing Morocco of flagrant abuses against Jews and 
holding it responsible for the sinking. The distribution of this 
clumsy leaflet in Meknes led to the arrest of many Jewish 
volunteer members of Israel’s clandestine network and the 
hasty flight of most of the others. Less than eight months later, 
Morocco, realizing that it could no longer keep Jews from 
leaving, faced the facts and changed its emigration policy. 
In August 1961, the newly enthroned King Hassan II and the 
Israeli authorities concluded a “compromise agreement” on 
the collective evacuation of Jews from Morocco in return for 
a hefty sum of money that was meant to compensate the latter 
country for the damage that massive departure of Jews would 
inflict on the domestic economy.

e.g., the nation, a party, a movement, or an underground 
organization. La-Isha did not run these stories specifically 
at the approach of the annual Holocaust and Heroism 
Remembrance Day and did not rework them into national 
stories; instead, it left their universal aspect intact. This form 
of reportage had no political context and was not related to 
political disagreements such as the controversy over German 
reparations or the Kasztner affair. Moreover, the interviews 

hardly referred to armed resistance during the Holocaust, e.g., 
the Warsaw ghetto uprising (1943). 

In retrospect, we may say that La-Isha was one of a kind 
when it came to the Holocaust. Just as various kinds of content 
and style that were once considered feminine eventually 
became part of the general press and influenced its character, 
the same thing happened in regard to the approach toward the 
Holocaust. In this respect, La-Isha was a pioneer.

“Embracing the North”—Advertising and Patriotism in 
the Second Lebanon War / Irit Zeevi

Analysis of advertisements in the daily press during the 
month of the Second Lebanon War and the use of war-related 
content to sell products shows that patriotism was invoked 
extensively as a special way of marketing various goods 
and services and that other devices were crowded out. The 
advertisers’ marketing messages centered on sympathy for 
the inhabitants of northern Israel and the wish to support 
them, for which purpose diverse and creative advertising 
techniques were used. The article examines trends and special 
social contents that surfaced in the analysis of advertisements 
in the Israeli print media during the Second Lebanon War and 
shows how advertisers used the war to promote products and 
services at this time. The discussion is limited to the month of 
the War due to the wish to define a specific period in which 

dramatic influences were expressed in different domains of 
life and will probably be felt long into the future. This aspect 
may contribute to the revelation of the values of Israeli society 
during this special period.

Analysis of advertisements during this period shows 
that patriotism was much used as a rhetorical device for 
the marketing of various goods and services and that other 
devices were crowded out. The wish to sympathize with and 
support the inhabitants of the north became central in the 
advertisers’ marketing messages and diverse and creative 
advertising techniques were used for this purpose. Advertising 
during this period seems to have been mobilized for the 
public interest and the values, beliefs, and problems of Israeli 
society seem to have been placed in the center (as opposed to 



10e

Kesher No. 38, Spring 2009

preferences expressed in more peaceful times). Contrary to 
our expectations, most of the advertising targeted the civilian 
home front and not the Israel Defence Forces and its soldiers. 
Examination of the language of advertisements during this 
period demonstrates that the use of foreign expressions was 

avoided (in contrast to the common current practice), probably 
in order to identify with the country in its hour of need, and 
that the advertisements sometimes “conversed” with each 
other and for this reason, in fact, carried on a dialogue with 
the readers as well.

Kerem Hemed, the Hebrew Periodical of Wissenschaft 
des Judentums  in Galicia and Italy / Moshe Pelli

Kerem Hemed (1833–1856) represents a new phenomenon 
in the development of Hebrew periodicals in the nineteenth-
century Haskalah. It was published on the heels of the demise 
of Bikurei ha-‘Itim (1820–1831) and was devoted to the 
study of all phases and phenomena of historical Judaism—
the discipline known as Wissenschaft des Judentums (the 
“Science of Judaism”), initiated by learned Maskilim in 
Galicia, Italy, and Germany.

The editor/publisher of Kerem Hemed, Shmuel Leib 
Goldenberg, introduced a daring innovation in his periodical: 
all articles were published in the format of learned 
correspondence between and among Haskalah scholars.

The article probes the backdrop of the periodical and the 
persona and the activities of its publisher-editor in pursuing 
his undertaking. It discusses the question of who actually 
edited the journal: whether it was Goldenberg or the Galician 
Maskil Shlomo Yehuda Rapoport (known as ShIR).

The article then examines the use of the correspondence 
format and its unique characteristics inasmuch as it contributed, 
in addition to scholarship, insights onto the personalities of 
the individual scholars, their mindset, their relationship with 
other Maskilim, and the knowledge of Haskalah at the time. 

The article also studies the reasons for the choice of such a 
format. 

The periodical reflects the emergence of a respublica 
litterarum (a “republic of letters”), i.e., a community of 
writers and pundits among Hebrew Maskilim as an up-and-
coming force in Jewish society, first in Germany and then in 
Austria and Galicia, that competed with the existing structure 
of the Kehillah (autonomous community administration) and 
the religious establishment. 

Kerem Hemed served the Haskalah intellectual community, 
uniting Galician Maskilim with their counterparts in Italy 
and Germany. This community of scholars was borderless, 
somewhat universal, serving Maskilim in several countries. 

Even though Kerem Hemed declared itself to be a scholarly 
journal, within its learned studies one may detect definite 
Haskalah tendencies, manifested in attempts to promote 
Haskalah and its ideology. Some of the “esoteric” studies that 
appeared in the journal  expressed explicit messages against 
superstition and Kabbalah, offering rationalistic and modern 
perceptions of Judaism, while others severely criticized the 
phenomenon of HHasidism in Galicia.

LANGUAGE, COMMUNICATION AND THE ROLE OF THE HEBREW 
PRESS IN THE POLITICAL IDEOLOGY AND ACTIVITIES OF RABBI 
YEHUDA ALKALAY / Gideon Kouts

The Sephardi Rabbi Yehuda b. Shelomo Hai Alkalay 
(Sarajevo 1798‑Jerusalem 1878) is inscribed in Jewish and 
Zionist history as the first, in chronological terms, of the 
three nineteenth-century thinkers who are usually known 
collectively as the “Precursors of Zionism.” His programmatic 
book Minhat Yehuda (Judas’ gift) – in fact, only a 24-page 
booklet – appeared in Hebrew at the early date of 1843, 
following the Damascus blood libel (the accusation that Jews 
had ritually murdered a monk to use his blood). From then 
on, he published all his works in Hebrew. In the meantime, 

the important works of those who shared his “title,” Rabbi 
Zvi Hirsh Kalisher (his ostensible Ashkenazi “twin” in 
schoolbooks) and Moses Hess (the socialist), took until the 
1860s to appear.

Alkalay’s publications were received at first with a mixture 
of criticism and scorn that was later communicated to the 
historians of Religious Zionism, who felt that the mystical-
kabalistic elements in his writings could not endow the 
gradual Zionist process that he proposed for redemption with 
a sufficiently rational and scholarly interpretation..



11e

Kesher No. 38, Spring 2009

Alkalay’s real rehabilitation had to await the advent of 
Jacob Katz, who noted his evolution from popular Messianism 
to modern nationalism. In even his earliest works, however, 
one may discern the pragmatic elements in his ideology 
and activities. Alkalay did not overly immerse himself in 
arguments – he was a prospective, not a retrospective, thinker 
‑ and presented proposals of pragmatic political nature, such 
as the Assembly of Elders (“The Approved Assembly”), 
the need for a world‑wide Jewish organization that would 
promote and implement the establishment of a Jewish national 
home in the Holy Land in all its aspects, and the creation of 
economic institutions for land purchase and settlement. He 
tried to exploit every opportunity and make use of everybody 
or institution, present or future (such as the Alliance Israelite 
Universelle society), including the media, as springboards 
for the implementation of his theories. He also set up, albeit 
without success, an Ashkenazi‑Sephardic society, based on his 
ideas, in the heart of the Jerusalem community that predicated 
its existence on haluqa (distribution of alms). This places him 
in a class with the creators of political Zionism, headed by 
Herzl, who would come afterwards and who themselves, by 
the way, did not hesitate to put forward Messianic arguments 
of their own, although of secular nature.

Alkalay, however, is still largely ignored as the father of 

the concept of Hebrew as the compulsory modern national 
language of the Jewish people, the Zionist movement, and 
the future State of Israel. Thus, he foresaw the future more 
clearly than the formal creators of political Zionism, who for 
many years dithered about the choice of a national language 
until the outcome became a fact.

The article cites a central element in Alkalay’s ideology 
and activities that has not been identified as such thus far: his 
modern approach toward mass communication and its place 
in the nation-building process. This approach, adopted by 
political Zionism and its “commentators,” finds expression 
from the beginning of his work in the following principles:

‑ The Hebrew language, in itself, as a facilitator of 
communication among all segments of the Jewish people, 
without which no popular or national unity is possible.

‑ Hence, the role and the social and political importance 
of Hebrew-language mass media, starting with the modern 
Hebrew weeklies that appeared in Europe from 1856 onward.

‑ Finally, from unity to uniformity, a proposal that, to our 
regret, seem radical and Utopian even today: full integration, 
abolition of the different ethnic communities and the separate 
worship rituals of each individual community and camp (in 
his time: Orthodox and reformist) — in a nutshell, the end of 
the Ashkenazi–Sephardi dichotomy.

Reports from the Field in the Nineteenth-Century 
Hebrew Press / David Tal

In the debut issue of Ha-Maggid,1 the founder of this 
weekly journal, Eliezer L. Zilberman,2 established its format 
and structure: news features, articles on world events, and 
reports from the field on happenings in Jewish communities. 
Other Hebrew newspapers published in the second half of 
the nineteenth-century used the same format, with slight 
differences. 

Hebrew newspapers had no paid correspondents at this 
time. News from the field arrived in the form of letters 
from local citizens to the newspaper’s editorial desk, 
spurred by their love of writing and their desire to impress 
their surroundings and win the honorific “author.” Editors 
rarely knew their correspondents or, at best, had slight 
acquaintance with them, and thus could not authenticate news 
sent from afar. The information that poured in from Jewish 

1	  The first regularly published Hebrew weekly, est. 1856.
2	  Eliezer Lipman Zilberman (1819–1882), author and journalist.

communities piqued the interest of contemporary readers and 
the newspapers remain an important source of research on 
these communities.

Some articles triggered a flood of reactions pro and con and 
unleashed a wave of polemics. The present study  discusses 
several articles  on specific local events that were published 
in the 1870s and 1880s. Most of the events reported really 
occurred, but their significance was interpreted in various 
ways in the form of opinions that were published in the paper. 
Occasionally, the editor and the weekly were led astray, 
printing features that discussed events that eventually proved 
to have been the fruit of some reporter’s fertile imagination. 
Whenever this happened, the editor had to take a stand, 
explain the flaw that allowed the hoax to find its way into 
print, settle affairs between rivals, and await readers’ verdicts. 
If a correspondent’s story cast aspersions on government 
institutions, the editor was guilty – and it was he who was 
summoned to court.



12e

Kesher No. 38, Spring 2009

A prayer composed by Yechiel Brill, editor of the weekly 
Ha-Levanon, illuminates both the problem and the remedy: 
“May the publishers of newspapers for Jews enjoy serenity 
like that of publishers of newspapers for other nations. May 
we be able, like them, to pay correspondents in the big cities 

of every nation. This will bring the crimes of hasty journalists 
to an end, since paid authors do not produce incorrect 
information.”3

3	  Ha-Levanon 23 (tenth year—1874), p. 183.

“For Him, the Truth is the Greatest Sensation”  
Benzion Katz, a Fighting Journalist / Nurit Govrin 

The article describes the persona, life, and oeuvre of the 
late Benzion Katz, one of the most fascinating and peripatetic 
personalities in recent Jewish history: a journalist, a researcher, 
and a warrior rolled into one. His many journalistic scoops 
earned him the Sokolow Prize for Journalism in 1956. 
The article provides a general survey of his vigorous and 
effective involvement in Jewish public life in Eastern Europe, 
Palestine, and Israel; describes the nature and importance of 
his memoirs; and briefly mentions five struggles in which he 
participated, including the Beilis blood libel in Russia (1913), 
the assassination of Chaim Arlosoroff in Palestine (1933), and 
the Altalena affair in newly founded Israel (June 1948).

Katz’ personality and character are recounted by close 
contemporary acquaintances from various points of view, 
illuminating qualities such as prodigious memory and stormy 
temperament coupled with absent-mindedness; and his 
success where others failed despite, and due to, the intuitive 
understanding of his interlocutors that offset his incomplete 
command of the Russian language. The article demonstrates 
the aptness of the definition that was applied to him, “knight 
of the truth,” and notes that throughout his public career he 
put the truth before everything else and showed this in his 
actions. 

Several of his main achievements are noted, including 
establishing and editing the Ha-Zeman newspaper chain 
(1903–1911); publishing Bialik’s poem “In the City of 

Killing,” (1903); establishing additional newspapers in Russia 
and Palestine, including Ha-‘Am (1916–1917), Ha-Boqer 
(1935), and Hadashot (1938–1940); and publishing The 
Complete Writings of Shaul Tchernichovsky in ten volumes 
(1929).

The article concludes by describing Katz’ activity as the 
godfather of authors, who helped them in covert and overt 
ways to publish their books and make a living, and the patron 
of various projects in original Hebrew literature and the 
translation of important books into Hebrew. His collaboration 
with the publisher Avraham Yosef Stiebel and his relations 
with the authors Shaul Tchernichovsky, Deborah Baron, 
Chaim Nachman Bialik, and G. Shoffman are described.

The article urges the Katz family and research institutes to 
launch a massive four-part project: producing a biography; 
gathering his writings; proofing his correspondence 
including those who corresponded with him; and compiling a 
bibliography of his writings and those who wrote about him. 
Furthermore, a selection of his books of historical research 
should be re-published and a new and expanded edition of 
On Newspapers and People should be produced. This project 
should be performed incrementally, under the patronage of 
the Andrea and Charles Bronfman Institute for the Study of 
Jewish Press and Communications at Tel Aviv University, 
possibly in conjunction with the many existing departments 
of communication at Israel’s universities and institutes. 

Ben Tzion Katz & the Yiddish / Nathan Cohen
While many of his contemporary Hebraists repudiated their 

knowledge of Yiddish and lost no opportunity to subject the 
zhargon to public scorn, Ben-Tzion Katz was an exception. 
From the beginning of his career as a Hebrew journalist. he 
contributed constantly and fearlessly to the growing Yiddish 
press (in Eastern and Western Europe and North and South 
America) and did not attempt to hide under the cover of a 
pseudonym. Moreover, Katz was the initiator and founder of 

two Yiddish newspapers. 
Katz’s approach to the respective language problems of 

Jews in Eastern European and Eretz Yisrael (Palestine) was 
realistic, practical, and not influenced by political ideologies 
of any stripe. In his hundreds of articles in Yiddish, he dealt  
extensively with themes that appeared in his Hebrew writing: 
the history of East European Jewry, famous personalities in 
the Jewish history. and, of course, current events such as the 



13e

Kesher No. 38, Spring 2009

The Matchmaking Section in a French-Jewish 
Newspaper / Shmuel Bunim

Some 70,000–80,000 Jews, most from independent 
Poland and a minority from other Central and East European 
countries, emigrated to France between the two world wars. 
The immigrants, mostly settling in Paris, were characterized 
by a strong wish to make themselves permanent in their new 
country and by a high percentage of young people. 

The core issue in the discussion is the problem of finding a 
mate in a new environment in which traditional matchmaking 
was a distant memory. The local Jewish press provided a 
partial answer by offering itself as an agent of integration. 
The Parizer Haynt, founded in 1926, established letters-to-
the-editor departments from the outset. By the end of the 
1920s, it added a rubric that it called “The Family Life in 
Paris Corner.” Unlike the letters, which addressed specific 
questions to the editors, the new department created a direct 

dialogue among readers. Apart from sharing family problems 
with readers, most of the correspondence dealt with the quest 
for a mate. As time passed, the “Corner” turned into a full-
fledged matchmaking service. 

Analysis of the requests and responses illuminates three 
permanent patterns of discourse: the feeling of loneliness 
and estrangement in the immediate present, self-presentation 
focusing mainly on the correspondents’ past and noble 
ancestry, and fervent desire to integrate in France. 

By reading this particular literature, we obtain an insight into 
the experiences of young immigrants in the new environment 
of a big city and the self-appointed role of the Parizer Haynt 
as a traditional matchmaker with public responsibility for the 
task of establishing Jewish families. 

“They Wrote about Him in the Newspaper”  
Louis Miller’s Image between Socialism and 
Opportunism / Ehud Manor

This article investigates the posthumous description of the 
image of Louis Miller. Miller (1866–1927) was one of the 
most outstanding editors in the Jewish press at the time of 
the great migration. It is hard to overemphasize the role of 
the immigrant press and its stewards for Jewish public life in 
our era. Arriving in the US in the 1880s, Miller, like Abraham 
Cahan and many others, defined himself at first as a “Yiddish-
speaking Socialist.” In fact, however, Miller, like most of 
his comrades, was a Jewish leader with socialist leanings. 
But whereas his erstwhile partners, especially Cahan, tried 
–through Di Forverts – to demonstrate their allegiance   to 
this slogan, Miller adopted a full-fledged Jewish national 
perception. This tendency became increasingly clear after 
1905, when Miller left Di Forverts and established Di 
Warheit, a daily paper that at its peak had a circulation of 
some 100,000 copies. Until 1914, Miller competed with 
Cahan in an effort to “sell” not only his paper but also the idea 

that Jews must organize as a national group, not only to attain 
better achievements in the east (be it Russia or Eretz Israel) 
but for the amelioration of Jewish existence in the US as well. 
In 1914, Miller’s swim against the tide came to an end. While 
most Jews backed Germany in her war against Russia, Miller, 
drawing a necessary conclusion from his understanding 
of socialism and Jewish interests, supported the Allies. 
From then until his bitter death thirteen years later, Miller’s 
image – a matter of constant debate even in his heyday – 
deteriorated in tandem with his physical condition. Between 
1927 and 1967, some twenty articles were published about 
Miller, depicting him either as a trailblazer, a harbinger, or a 
paragon of courage on the one hand, or as an ego-maniac, a 
warmonger or an opportunist, on the other. This article tries to 
present both concepts, suggesting that be Miller’s personality 
what it may, his politics should be better remembered.

 

Mendl Beylis trial and other antisemitic manifestations, and 
the Arlosoroff affair. His main concern, however, was for the 
cultural, national and religious fate of the Jews under Soviet 
rule, which he defined as a “modern Inquisition.” 

Ben Tzion Katz was a man of truth who did his best to 
contemplate reality soberly without slipping into dogmas or 
shallow slogans. 



קשר מס 38, אביב 2009

155

פרופ' משה פלאי, מופקד על הקתדרה ע"ש אייב וטס וייס, וראש התוכנית 
ללימודי היהדות באוניברסיטת מרכז פלורידה, באורלנדו, ארצות הברית.

פרופ' גדעון קוץ, ראש המגמה לתקשורת והיסטוריה יהודית, אוניברסיטת 
פריס 8, צרפת. עורך קשר.

ד"ר דוד טל, המחלקה להיסטוריה של עם ישראל, אוניברסיטת בן גוריון 
בנגב.

פרופ' נורית גוברין, החוג לספרות, אוניברסיטת תל–אביב.
קוסטה,  רינה  ע"ש  יידיש  ללימודי  במרכז  בכיר  מרצה  כהן,  נתן  ד"ר 

אוניברסיטת בר אילן.
ד"ר שמואל בונים, חוקר תולדות ההגירה היהודית ממזרח אירופה לצרפת 

בין שתי מלחמות העולם, חבר קיבוץ משמר הנגב.
ד"ר אהוד מנור, מרצה, החוג להיסטוריה, מכללת אורנים.

החוג  דוקטורנט,  בן–צבי.  יד  עת–מול,  העת  כתב  עורך  גפני,  ראובן  מר 
להיסטוריה של עם ישראל, האוניברסיטה העברית, ירושלים.

תל– אוניברסיטת  היהדות,  למדעי  הספר  בית  דוקטורנט,  דרור שגב,  מר 
אביב.

ד"ר מרדכי נאור, סופר, חוקר ארץ–ישראל והתקשורת הישראלית. עורך 
קשר לשעבר.

ד"ר אורלי צרפתי, ראש החוג לתקשורת, המכללה האקדמית עמק יזרעאל.
ד"ר עינת ברעם אשל, החוג לספרות, אוניברסיטת תל–אביב.

המחברים
אמריטוס  פרופ'  ארה"ב.  פנסילבניה,  אוניברסיטת  כץ,  אליהוא  פרופ' 

לסוציולוגיה ותקשורת, האוניברסיטה העברית, ירושלים.
פרופ' הלל נוסק, המסלול האקדמי המכללה למינהל, ראש רשות המחקר 

המסלולית ומרכז לימודי יסודות התקשורת בבית הספר לתקשורת.
פרופ' יואל כהן, ראש בית הספר לתקשורת, המרכז האוניברסיטאי אריאל 

בשומרון.
ד"ר יובל קרניאל, מרצה בכיר, בית הספר סמי עופר לתקשורת, המרכז 

הבינתחומי הרצליה.
ד"ר עמית לביא דינור, סגן דיקן וראש התמחות לימודי טלוויזיה, המרכז 

הבינתחומי הרצליה.
ד"ר ברוך לשם, ביה"ס לתקשורת, המכללה האקדמית ספיר.

וליחסים  החדשה  העת  של  להיסטוריה  החוג  אגאפוב,  מיכאיל  ד"ר 
בינלאומיים במכון להיסטוריה ולמדעי המדינה, האוניברסיטה הממלכתית 

של טיומן, רוסיה.
הרוח,  במדעי  והבין–תחומים  הכלליים  הלימודים  תכנית  גבע,  ד"ר שרון 

אוניברסיטת תל–אביב.
ד"ר יגאל בן–נון, מרצה על היסטוריה בת זמננו של מדינות צפון–אפריקה, 

אוניברסיטת פריס 8, צרפת.
ד"ר עירית זאבי, מרצה, החוג לתקשורת, המכללה האקדמית עמק יזרעאל. 

רכזת לשון למסלולי הוראה מכללת אורנים.

Prof. Elihu Katz, Trustee Professor , Annenberg School for 
Communication, University of Pennsylvania, Emeritus 
Professor of Sociology and Communication , Hebrew 
University of Jerusalem

Prof. Hillel Nossek, College of Management Academic Studies, 
Academic Director of the Research Authority of the College 
and Academic Coordinator of Core Courses in Media Studies, 
School of Media Studies.

Prof. Yoel Cohen, Head of School of Communication, Ariel 
University Center of Samaria.

Dr. Yuval Karniel, Senior Lecturer,  Sammy Ofer School 
of Communications, The Interdisciplinary Center (IDC) 
Herzliya

Dr. Amit Lavie-Dinur, Vice Dean and Head of the Television 
Studies, Sammy Ofer School of Communications, 
Interdisciplinary Center (IDC) Herzliya.

Dr. Baruch Leshem, The School Of Communications, Sapir 
Academic College.

Dr. Mikhail Agapov, Chair of Modern History and International 
Relations, Institute for History and Political Science, Tyumen 
State University, Tyumen, Russia.

Dr. Sharon Geva, The General and Interdisciplinary Studies 
Program, the Faculty of Humanities, Tel Aviv University. 

Dr. Yigal Bin-Nun, Lecturer on History of North Africa in the 
Post-colonial Period, University of Paris 8, France.

Dr. Irit Zeevi, Communication Division, Department of Social 
Science, the Max Stern Academic College of Emek Yezreel.

Prof. Moshe Pelli, Professor, Abe and Tess Wise Endowed 
Professor of Judaic Studies and Director of Judaic Studies 
Program, University of Central Florida, Orlando, U.S.A.

Prof. Gideon Kouts, Head of Jewish Media and History Studies, 
University of Paris 8, France. Editor of Kesher.

Dr. David Tal, Department of Jewish History, Ben Gurion 
University of the Negev.

Prof. Nurit Govrin, Department of Hebrew Literature, Tel Aviv 
University.

Dr. Nathan Cohen, Senior Lecturer, the Rena Costa Yiddish 
Center for Yiddish studies at Bar Ilan University.

Dr. Shmuel Bunim, Researcher of the History of Jewish 
Emigration from Eastern Europe to France, Between the Two 
World Wars. Member of kibbutz Mishmar ha-Negev.

Dr. Ehud Manor, History Department, Oranim College. 
Mr. Reuven Gafni, Editor of Etmol, the Institute for the Research 

of Eretz Yisrael, Yad Ben-Zvi, Jerusalem. PhD Student, the 
Department of History of the Jewish People, the hebrew 
university of Jerusalem.

Mr. Dror Segev, PhD Student, the Haim Rosenberg School of 
Jewish Studies, Tel Aviv University.

Dr. Mordecai Naor, Author, Researcher of Israeli Media and 
History; First Editor of Kesher.

Dr. Orly Tsarfaty, Head of Department of Communication, the 
Max Stern Academic College of Emek Yezreel.

Dr. Einat Baram Eshel, Department of Hebrew Literature, Tel 
Aviv University.

CONTRIBUTORS TO THIS ISSUE


